startul campionatului mondial de formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950

Startul Campionatului Mondial de Formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950 cand la Silverstone s-a organizat Marele Premiu al Marii Britanii pe un circuit improvizat pe un fost aeroport militar folosit in timpul razboiului. Atunci a fost si singura cursa de Formula 1 care a avut loc intr-o zi de sambata, restul avand loc duminica. Motivul a fost faptul ca in acea perioada in Marea Britanie competitiile sportive erau interzise in zilele de duminica. La start s-au prezentat 21 de piloti, singurele echipe de uzina fiind Alfa Romeo, Talbot si Maserati, lipsind Scuderia Ferrari - care a decis sa nu se prezinte la aceasta cursa in semn de protest fata de regulamentul aprobat de FIA, aceasta facandu-si debutul dupa o saptamana, la Monaco - si echipele germane, care au dominat cursele de Mare Premiu in anii '30, interzise pe motive ce tin de al doilea razboi mondial. Cursa a fost terminata de 11 piloti, castigand Giuseppe Farina care a pilotat un Alfa Romeo. De fapt Alfa Romeo a dominat cursa, ocupand la final si locurile doi, trei si patru. Acelasi Farina avea sa castige la finalul sezonului primul titlu mondial pus in joc, in detrimentul lui Juan Manuel Fangio colegul sau de echipa.

Fangio si-a luat revansa in 1951 cand a castigat titlul mondial dupa o dominare categorica, pilotand in continuare pentru Alfa Romeo.

FIA a schimbat regulamentul, permitand masinilor de Formula 2 sa poata lua startul in campionatul de Formula 1. in semn de protest Alfa Romeo care nu avea construite masini de Formula 2, s-a retras din campionat. Ramas fara un contract, Fangio a decis sa se retraga si el, temporar. Fara Alfa Romeo campionatul a fost dominat de Scuderia Ferrari - care dominase campionatul de Formula 2 in 1950 si 1951, primul pilot al scuderiei, Alberto Ascari trecandu-si in cont titlurile mondiale din 1952 si 1953. Atunci Ascari a castigat noua curse consecutive la care a luat startul, record care sta si astazi in picioare, iar Scuderia Ferrari a castigat 14 curse consecutive, un alt record care dainuie si in zilele noastre.

in 1954 FIA a ridicat interdictia de participare a echipelor germane, astfel ca Mercedes Benz si-a facut debutul in campionat in Marele Premiu al Frantei, cooptandu-l in echipa pe Juan Manuel Fangio, liderul din acel moment al campionatului cu Maserati-ul propriu. Dominarea Mercedes Benz a fost la fel de categorica precum dominarea Ferrari din anii precedenti, germanii castigand noua din cele douasprezece curse in care au luat startul.


tahograful

Pentru a impiedica pacalirea tahografelor, UE a impus dotarea vehiculelor cu dispozitive digitale, care stocheaza informatia pe cartele cu cip. Potrivit definitiei din legislatia valabila in Romania, tahograful digital este un aparat care inglobeaza cabluri, senzori, un dispozitiv electronic de informare a soferului, unul sau doua cititoare de cartele tahografice, o imprimanta integrata sau separata si instrumente de afisaj. Tahograful digital stocheaza date in memorie si le poate descarca, afisa sau imprima la cerere, fiind capabil sa precizeze denumirile localitatilor in care incepe si se termina perioada zilnica de lucru. O problema a tahografelor digitale este confidentialitatea datelor inregistrate in memoria dispozitivului. Daca un operator de transport vinde un vehicul dotat cu tahograf digital, informatiile stocate in memoria acestuia pot ajunge sub ochii concurentei. Pentru a preveni astfel de neplaceri, este posibila criptarea datelor, dar este nevoie de aplicatii software capabile sa faca acest lucru, care sunt foarte scumpe.

cauciucul sintetic

In 1860 Englezul Charles G. William a obtinut separarea izoprenei. Primele succese industriale au fost obtinute de G. Bouchardot . Franta  - în 1880 si Tilden . Anglia în 1884. Productia de cauciuc sintetic (elastomer) a început cu adevarat în timpul celui de-al doilea razboi mondial pentru înlocuirea cauciucului natural.

bmw ag a pornit ca un producator de motoare de avion

BMW AG a pornit ca un producator de motoare de avion. Imediat dupa sfarsitul primului razboi mondial, BMW a reusit sa reporneasca productia la scara mica, motoare de avion, dar afacerea nu s-a dovedit a fi profitabila. "Pentru a sustine constructia de motoare de avion, care în sine nu s-a dovedit a fi viabila la acel timp, din cauza nivelului scazut de trafic aerian, compania a pornit dezvoltarea si productia de motociclete in anii care au urmat. In acest scop a fost cumparata de la Gothaer Waggonfabrik AG fabrica de vehicule de la Eisenach” . se scria în raportul de 12 ani mai tarziu, cu ocazia aniversarii a 25 de ani de existenta a companiei, justificand motivele cumpararii acestei fabrici.

totul despre anvelopa

Privind flancul (partea laterala) oricarei anvelope, se pot observa o serie de coduri alfanumerice ce furnizeaza informatii importante despre caracteristicile tehnice ale acesteia. Sa descifram aceste caracteristici. Dimensiunea anvelopei – de exemplu 195/65R15. Primul numar  reprezinta latimea anvelopei (L) in milimetri(195mm); al doilea numar este valoarea ratei de aspect (aspect ratio in engleza) dintre inaltimea anvelopei si latimea acesteia (H), 65 sugerand ca inaltimea este 65% din latime, adica 126.75 mm. R specifica faptul ca anvelopa are constructie radiala(notatia ZR in loc de R este prezenta pe anvelope cu o constructie ce rezista la viteze de peste 240 km/h). Ultimul numar precizeaza valoarea in inci a diametrului pe care trebuie sa il aiba janta pe care se monteaza anvelopa. La unele anvelope, in fata acestui cod poate fi prezenta notatia P, LT sau T, ce indica tipul autovehicolului pe care se pot monta (P-autoturisme, LT-SUV, Pick Up). Indicele de greutate – indica sarcina maxima pe care o anvelopa o poate prelua in conditii de exploatare.  De exemplu indicele 89 care suporta 580 kg ne spune ca facand un calcul , 4x580kg=2320kg, ne spune care este sarcina maxima suportata de autovehicul in functie de anvelopa. Exemplu de indici:89=580kg, 90=600kg, 91=615kg, 92=630kg, etc. Indicele de viteza(K,L,M,N,P,Q,R,S,T,....V,W,Z) – indica viteza maxima la care anvelopa rezista timp de zece minute fara a fi in pericol de a se autodistruge. Valori:S=180km/h,T=190km/h,H=210km/h,V=240km/h,ZR=peste 240km/h,W=270km/h si Y=300km/h. Prezenta grupului MS, M+S, M/S sau M&S (mud and snow) arata ca anvelopa este una all-season, ce se preteaza atat la folosirea pe zapada, cat si pe noroi. Simbolul severe snow use vine in completarea notatiei M&S si este prezent pe anvelope destinate mersului pe zapada. Spre deosebire de M&S, care este atribuit anvelopelor ce indeplinesc anumite conditii din punct de vedere al profilului, acest simbol este atribuit in urma testarii anvelopelor pe zapada prin proceduri standartizate. Thread wear este un indice relativ ce ia valori de la 60 la 600 si, cu cat valoarea este mai mare, cu atat anvelopa va rezista mai multi kilometri. Indicele traction poate avea urmatoarele valori: AA, A, B, C (AA fiind cel mai bun), calificand performantele de franare pe asfalt umed. Indicele temperature – poate primi drept calificative A, B, C si este o masura a gradului de rezistenta la cresterea de termperatura a anvelopei. Codul DOT (ex. DVLU  2105) – ofera informatii detaliate despre locul unde a fost fabricata anvelopa. Ultimul numar al acestui cod, in exemplul 2105, precizeaza data de fabricatie a anvelopei. Prima parte – 21, arata ca anvelopa a fost fabricata in a 14-a saptamana a anului specificat de a doua parte a codului – 05, adica 2005 . Este importanta cunoasterea acestei date, deoarece, ca o regula generala, o anvelopa nu trebuie folosita dupa 6 ani de la fabricatie, aceasta degradandu-se in timp, indiferent daca este rulata sau noua. Sageata ce indica sensul de rotatie, pentru anvelopele cu profil unidirectional. MAX PRESS – indica presiunea maxima pe care o suporta anvelopa.
MAX LOADED – are aceeasi semnificatie ca si indicele de greutate, doar ca arata direct valoarea in kilograme (este prezent doar pe unele anvelope).
Constructia radiala = a devenit un standard pentru anvelopele destinate autoturismelor (a inlocuit pe cele cu constructie diagonala). Se caracterizeaza prin folosirea de pliuri paralele (impletituri din nylon, poliester, fibra de sticla si mai rar din otel, imbracate in cauciuc), care fac unghi de 90 de grade cu planul de rulare, stabilizarea facandu-se printr-o armatura. Aceste pliuri, cunoscute in mod normal sub denumirea de carcasa, alcatuiesc un perete lateral extrem de flexibil, care permite o amortizare buna a neregularitatilor, dar nu prezinta stabilitate directionala. Aceasta stabilitate este insa asigurata cu ajutorul unor insertii metalice in peretii laterali. Calea de rulare a anvelopei este realizata din mai multe straturi alcatuite din otel, fibra de sticla si textile asezate la unghiuri de aproximativ 20 de grade fata de planul caii de rulare. Acestea ajuta la stabilizarea caii de rulare in timpul virajelor, mentinand o suprafata cat mai mare in contact cu soseaua. Profilul caii de rulare (thread pattern) = desenul sau modelul suprafetei de contact a anvelopei cu asfaltul. Acesta este unul dintre factorii importanti ce determina performantele unei anvelope. Sunt trei profiluri: simetric, asimetric si unidirectional. sursa: http://www.4tuning.ro/

aro dragon

ARO Dragon au fost fabricate decat foarte putine, in mai multe variante. Este un ARO 24, doar caroseria difera, este facut totul manual, nu existau prese pentru Dragon. Majoritatea au fost cu motor Andoria Euro2 (cel de 87 CP), erau destinate exportului in Polonia. ARO Dragon erau automobile realizate pe un sasiu cu ampatamentul de 2600 mm, destinate Ministerului Apararii Nationale pentru actiuni specifice acestui minister, putând fi echipate cu diferite dispozitive militare: AG, mitraliere, etc.

s-a inventat papadia care produce cauciuc

Prin inginerie genetica, oamenii de stiinta germani au obtinut papadii care produc o mare cantitate de latex. Conform calculelor efectuate de cercetatori, productia ar putea fi de 500-1000 kg de latex la fiecare hectar de teren cultivat cu papadii. Materialul astfel obtinut poate fi folosit la fabricarea manusilor chirugicale deoarece, spre deosebire de latexul din arbore de cauciuc acesta este mai pur si nu produce alergii.

michael schumacher nu provine dintr-o familie bogata

Michael Schumacher nu provine dintr-o familie bogata precum marea majoritate a pilotilor de Formula 1. Tatal sau a fost constructor, dar care se ocupa si de circuitul de karting din Kerpen, de aici pasiunea lui Michael pentru curse, iar mama sa a fost muncitoare Intr-o cantina. De aceea doar talentul l-a dus In Formula 1, trecand prin karting, Formula Koening, Formula Ford, Formula 3 si Campionatul Mondial de Sport Prototip. Marea sa sansa s-a numit Willi Weber, actualul sau manager, care l-a acceptat pe Michael In echipa sa de Formula 3 In schimbul numirii sale ca manager pentru o durata foarte lunga de timp, Weber fiind constient de talentul lui Michael.
Pana sa ajunga In Formula 3 In echipa lui Willi Weber, Michael a castigat campionatul german de karting la juniori in 1984 si 1985 si la seniori in 1987. In 1985 a fost vicecampion mondial de karting, iar In 1987 a fost campion european.
In 1988 a participat in Formula Koening, castigand titlul national In Germania, si In Formula Ford, unde a fost vicecampion european. Un an mai tarziu a promovat in Formula 3, seria germana, unde a ocupat la final locul al treilea, castigand campionatul un an mai tarziu.
Desi pasul urmatoar ar fi trebuit sa fie Formula 3000, Willi Weber decide sa Il trimita pe Michael In Campionatul Mondial de Sport Prototip, mai exact In echipa lui Peter Sauber, astfel ca Schumacher este luat sub aripa protectoare a constructorului german de automobile Mercedes Benz, care finanta atunci echipa lui Sauber si se pregatea sa debuteze In Formula 1.
Cei doi ani petrecuti In Sport Prototip nu au fost extrem de buni din punct de vedere al performantelor, totusi talentul pe care Il arata Michael era evident, fiind apreciat de toata lumea drept cel mai bun pilot al generatiei sale.

catalizatorul auto

In limbajul uzual, prin „Cat” este descris sistemul complet de curatare catalitica a gazelor de esapament a autovehiculelor. Acesta contine un material chimic de catalizator eficient (de regula metale nobile, de exemplu platina si rodiu), un material portant ceramic sau un material metalic, o carcasa si, conform principiului de executie, diferite sisteme de reglare pentru controlarea procesului. In functie de executia constructiva, catalizatorul oxideaza monoxidul de carbon si Il transforma In dioxid de carbon, hidrocarburile In dioxid de carbon si apa si/sau reduce oxizii de azot In azot si oxigen In forma gazoasa. Catalizatoarele eficiente contribuie la reducerea volumului de noxe din gazul de esapament cu pâna la 90 de procente. Automobilele sunt echipate cu catalizatoare cu trei cai (motoare pe benzina) si catalizatoare de oxidare (propulsoare pe motorina), In functie de motor fiind prevazute pâna la doua catalizatoare principale si patru precatalizatoare. Catalizator (convertizor catalitic) - componenta a sistemului de evacuare a gazelor rezultate ca urmare a arderii combustibilului care “trateaza” gazele de esapament inainte ca acestea sa fie evacuate. Functionarea in conditii normale a unui convertor catalitic conduce la o transformare a gazelor de ardere in gaze cvasiinofensive eliminand in acest fel o parte importanta a poluantilor. Catalizatorul are forma unui amortizor de sunet clasic, eliptic sau rotund, in interiorul caruia sa afla un monolit ceramic sau metalic pe care sunt depuse metale nobile care favorizeaza conversia gazelor poluante in gaze nepoluante. In catalizator (convertorul catalitic) au loc procese de transformare a hidrocarburilor in dioxid de carbon (CO2 ) si vapori de apa, a monoxidului de carbon (CO) in dioxid de carbon (CO2) si a oxidului de azot (NO in azot (N2) si oxigen (O2).

indicatoarele albastre sau verzi, pe autostrazi

Indicatoarele albastre sau verzi, pe autostrazi, sunt folosite dupa anumite reguli din tarile respective (ex. albastru: Austria, Cehia, Germania, Italia, ect.; verde: Finlanda, Suedia, Romania, etc.).

un inventator roman vrea sa vanda brevetul unui motor cu apa.

O persoana fizica a apelat la Bursa Romana de Marfuri (BRM) pentru a vinde, în urma unei licitatii internationale, drepturile asupra unui brevet de inventie pentru un motor care functioneaza cu apa, pretul de pornire solicitat fiind de 100 milioane de euro. Garantia pentru participarea la licitatie, programata pentru data de 30 octombrie, se ridica la un milion de euro, potrivit buletinului informativ al BRM. Brevetul pentru acest motor a fost înregistrat la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) înca din anul 2000 de catre o persoana fizica, Mihai Rusetel.

opel lotus omega

Este lansata in 1989 in urma unei colaborari intre Lotus si Opel.Masina a fost produsa in 950 de exemplare toate avand o placuta pe capacul torpedoului cu numarul de serie.Fata de modelul standard aceasta masina beneficiaza de interior din piele,exterior latit cu body-kit, jante mult mai late, anvelope facute la comanda cu sigla omega,frane mult mai mari si partea cea mai interesanta motorul de 3.6 litri (6 in linie),24v ajutat de 2 turbocompresoare T25 care imping puterea la 377 cp.Cum OPEL apartinea GM, cutia pe care au folosit-o a fost preluata de la Corvette ZR1 cu 6 rapoarte, considerata cea mai performanta la vremea aceea.De asemenea beneficiaza si de un diferential autoblocant.Lucrul care a consacrat-o a fost faptul ca nu avea nici o limitare de viteza masina putand atinge viteza de 300 km/h pe cand companiile rivale Bmw si Mercedes si-au limitat masinile la 250 km/h.Totusi pretul exorbitant pentru unii si mai mult decat cinstit pentru altii care luau in considerare exclusivitatea si performantele de invidiat pentru o masina de familie (0-100 5.2s 0-160 11s) au facut din ea o legenda. sursa:forum.4tuning.ro

vitezometrul care se transforma in cruci

Producatorii de accesorii pentru masini tin mortis sa ne aduca aminte ca viteza excesiva poata fi fatala. Ei au inventat un vitezometru mai deosebit. Atunci cand este depasita viteza de 110 kilometri pe ora, indicatorul marcheaza viteza într-un mod special: clasicele liniute albe care împart vitezometru se transforma în cruci.

nelipsitele stergatoare sunt opera lui mary anderson

Nelipsitele stergatoare sunt opera lui Mary Anderson, americanca fiind official cea care în 1905 a dezvoltat un sistem mecanic de curatire a parbrizului Primul indicator de combustibil a fost montat pe masina în 1922, iar primul radio a aparut pe un model de serie în 1929. în 1946 au fost introduse primele geamuri electrice, iar dupa 10 ani pe modelele de serie si-a facut aparitia si închiderea centralizata. Oglinzile electrice au intrat în peisaj în1958 si, tot în acelasi an, Chrysler a patentat oglinda retrovizoare antiorbire. în 1966 a aparut prima masina cu ABS, Jensen FF, si acest sistem, Dunlop Maxaret, a fost dezvoltat pentru a fi folosit pe avioane. Prima amenda pentru viteza dateaza din 1902. Din nefericire, aceasta amenda a venit la 3 ani dupa primul deces rezultat în urma unui accident automobilistic, cauzat tot de viteza neadaptata. Au fost vremuri în care Politia era total depasita de noua inventie, dovada ca în 1898 oamenii legii din New York alergau dupa motoristi pe… biciclete.

firma renault isi are inceputurile in anul 1899

Firma Renault isi are inceputurile in anul 1899, descrisa de Louis Renault, impreuna cu cei trei frati ai sai. Renault a scos pe piata primele automobile de constructie proprie in anul 1902. Uzinele Fiat si-au deschis portile in anul 1899, urmate de Mercedes, in anul 1900. In 1896 a luat nastere societatea "English Daimler Company", iar in 1898 a realizat primul automobil de constructie proprie. Tot in Anglia, in aceasta perioada au aparut marci precum Lachester, Tonicroft, Napier, etc. Firma Mercedes a construit modelul Mercedes 1901, consierat stramosul automobilului modern. Un aport important la construirea automobilelor si l-a adus Wilhelm Maybach, care realizeaza primul radiator tip fagure, folosit de modelul Mercedes 1901. In plus, el i-a ridicat capacitatea la 5,3 l si puterea de 35 CP. Istorie automobil. Primul automobil al firmei Rolls Royce - a aparut in anul 1903. In anul 1908, apare in Europa automobilul Ford T, primul automobil produs in milioane de exemplare. El era atat de imbunatatit, incat a rezistat 19 ani, iar un adevarat avantaj reprezinta greutatea sa foarte mica, de numai 600 Kg. De-a lungul timpului, Fordul T s-a perfectionat, aparand in mai multe variante: Ford 1920, Ford Tourer 1927. Odata cu primul razboi mondial, automobilul si-a evidentiat calitatile nebanuite pana atunci, dovedindu-se a fi un adevarat atu al armatelor care l-au folosit. In perioada postbelica, setea de a depasi, setea de lux bazata pe averile acumulate din mizeria razboiului, combinata cu fenomenul psihic al trairii vertiginoase si intense, au facut ca firmele constructoare europene Voisire Delage, Farman, Hotch Kiss, Panhard Bugatti, Fiat, Minerva, Elizalde, sa produca masini luxoase, dotate cu motoare de 6 si 8 cilindrii la preturi ridicate.

un inginer roman a refuzat sa-si vanda inventia auto catre ford si general motors

Problema realizarii unor automobile aerodinamice, cu o caroserie perfecta, în stare sa reduca la minimum coeficientul de rezistenta la înaintare, preocupa lumea tehnicii de pesto 80 de ani. In 1920, cel care avea sa devina celebrul Aurel Persu, pe atunci un tînar inginer pasionat de automobilism, ajunge la ideea ca un vehicul "aerodinamic corect" ar trebui sa  aiba forma unei picaturi de apa în cadere. In 1923, acest automobil este realizat practic, iar un an mai tarziu, în Germania, Aurel Persu obtine pentru acest automobil brevetul de inventie nr. 402 683 din 19 septembrie 1924. Iata si un element de senzatie legat de acest lucru: "Apreciind ingeniozitatea inventiei, trusturile de automobile "General Motors" si "Ford" i-au oferit inventatorului, ca de obicei în asemenea cazuri, sume mari de bani pentru cumpararea brevetului, dar cum ele nu si-au luat angajamentul sa construiasca automobilele pe baza brevetului sau, Aurel Persu a refuzat sa vanda inventia".

dacia 1100 a fost primul model produs de producatorul roman

Dacia 1100 a fost primul model produs de producatorul român de automobile Dacia S.A.. Modelul a fost comercializat între anii 1968 şi 1971 şi a fost un model intermediar pâna la intrarea în productie a modelului 1300. în realitate, Dacia 1100 era un Renault 8. Acesta era o berlina cu tractiune şi motor pe spate. Primul automobil ieşit pe poarta fabricii a fost facut cadou Preşedintelui Republicii Socialiste România de atunci Nicolae Ceauşescu. Conform contractului, Renault furniza toate partile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia sa le asambleze. In 1969 23 august,  aparut prima Dacia 1300, cu expozitie in acelasi timp la Paris si Bucuresti. S-au mai construit 1300L, 1301Super lux, doar pentru "conducerea tarii". 1973 Dacia 1300 Break, 1300F fara scaune in spate, 1300S ambulanta. 1975 Dacia 1302 Pick-Up cu 1500 exemplare cele mai multe catre Algeria.

renault 12 gordini

Toata lumea stie ca Dacia 1300 este sosia lui Renault 12.Putini cunosc faptul ca francezii construiau inca din 1970 versiuni R12 cu servodirectie, geamuri electrice, aprindere electronica integrala si cu nu mai putin de 160CP.Acestea se numeau Gordini. Dorind sa pastreze caracterul sportiv al activitatii sale, fosta Regie Renault a dezvoltat pe baza mpdelelor celor mai difuzate, variante sportive pentru amatori si pentru competitii.Modelul 4CV a dat nastere modelului 1063, cunoscut sub numele de Dauphine.Acesta a castigat de doua ori consecutiv Raliul Monte Carlo, in 1958 si 1959.Renault 8 a lansat celebrele R8 Gordini 1100 si 1300.Continuand traditia, Renault  prezentat modelul 12 Gordini in octombrie 1970.Majoritatea acestor autoturisme au fost construite pentru Cupa Gordini, celebra formula de initiere prin care cei  mai reputati piloti francezi, dintre care si Francois Cevert si Alain Prost.Din punct de vedere constructiv, fata de predecesorul sau R8 Gordini, modlul R12 Gordini era total diferit prin organizarea sa generala.El a fost primul model sportiv al regiei, organizat dupa formula totul in fata sau "traction", cum spun francezii. La exterior, R12 Gordini se distingea fata de berlinele obisnuite prin culoarea albastru deschis corespunzatoare modelelor sportive ale regiei si prin cele doua benzi albe de pe partile laterale. Modificarile mai cuprindeau roti speciale din aliaj usor, proiectoare de ceata si o gura de umplere a rezervorului plasata pe aripa spate-stanga.Pe plan mecanic, R12 Gordini era un autoturism cu totul nou, care conserva putine puncte comune cu modelul de serie.Motorul avea o cilindree de 1.565 cmc, cu camera de ardere emisferica asemanatoare celei de la motorul modelului 16 TS. Raportul de comprimare ridicat(10,25:1) plus cele doua carburatoare Weber dublu corp orizontale si axa cu came speciala modificata de Amedee Gordini ridicau puterea motorului la 113CP/6/250 rpm. De asemeni, motorul era prevazut cu radiator de ulei. Cutia de viteze avea 5 trepte, fiind construita in mai multe varinate specifice tipului de circuit pa care alerga.Directia era foarte scurta, modelul R12 Gordini fiind echipat in premiera la Renault cu servodirectie.Aceasta a fost testata si dezvoltata pe acest model, devenind mai tarziu echipament de serie pentru modele R18 si R20.Sistemul de franare a fost adaptat pentru performante ridicate:frane cu discuri ventilate pe fata si frane cu discuri normale pe spate.La interior, caroseria era prevazuta cu un roll-bar de dimensiuni generoase, apt pentru a proteja pilotul in cazul oricarui eveniment nedorit. In 1971 s-au realizat primele modificari, astfel a aparut o priza de aer pe capota motorului si un ventilotor electric cu comanda termostatata in locul vechiului ventilator cu antrenare mecanica. odelul R12 Gordini a constituit un banc de proba pentru solutii tehnice care au fost aplicate ulterior pe modelele de serie ale anilor 80.Pe langa servodirectie si ventiloator electric a mai aparut aprinderea electronica integrala. In anii 70, modelul Renault a inzestrat lotul de raliuri al Romaniei cu astfel de masini, obtinand succese notabile.

top cele ai vandute modele

1. Toyota Corolla Prima generatie Corolla a fost lansata in 1966 si s-a bucurat de un succes nemaintalnit la modelele Toyota. Astazi, desi se afla la a zecea generatie, Toyota Corolla a ramas una dintre cele mai vandute masini de pe Glob. In cei 43 de ani scursi de la aparitia sa, Corolla s-a vandut in peste 35 milioane de exemplare. Asta inseamna circa o Toyota Corolla vanduta la fiecare 40 de secunde! 2. Ford F Series >Lansat in 1948, acesta a fost cel mai mare succes din industria automobilistica americana. Ford F Series este un pick-up si a fost cel mai bine vandut model din Statele Unite timp de 23 de ani consecutiv. Ajuns la cea de-a 12-a generatie, Ford F Series s-a comercializat in peste 32 milioane de unitati. 3. Volkswagen Golf Lansat in 1974 ca inlocuitor pentru Broscuta, Golf-ul a devenit imediat o masina extrem de populara. Cu toate astea, abia in 2002 a depasit volumul de vanzari al modelului pe care l-a inclocuit. Pana astazi, 6 generatii au iesit pe poarta fabricilor VW si peste 26 milioane de exemplare au fost vandute in toata lumea. 4. Volkswagen Beetle Prima Broscuta a fost vazuta pe sosele in 1938 si de atunci acest model s-a vandut in aproape 22 milioane de exemplare. Desi initial specialistii nu i-au dat nicio sansa, iata ca, la atatea decenii de la aparitia sa, Volkswagen Beetle inca mai detine titlul de „primul model care s-a vandut in peste 20 milioane de unitati”. VW Beetle a avut un asemenea impact, incat abia dupa 60 de ani a fost nevoie ca germanii sa lanseze un urmas, „Noul Beetle”. Acesta era construit pe platforma Golf-ului, iar designul era inspirat de batrana Broscuta. 5. Ford Escort A aparut in 1968 si pana in prezent s-au vandut peste 20 milioane de Ford-uri Escort. Au fost fabricate sase generatii intre 1968 si 2003. In ultimii ani de existenta, Escort-ul incepuse sa piarda din avantul vanzarilor, astfel ca s-a decis ca este momentul sa se sisteze productia.

topul celor mai votate inventii auto

1. Aerul conditionat 2. Marcajele "ochi de pisica" 3. Sistemul ABS 4. Motoarele cu injectie 5. Conceptul de aerodinamica 6. Masinile hatchback 7. Motoarele diesel 8. Autostrazile 9. Drive-testele 10. Navigatia pe satelit 11. Centura de siguranta 12. Stopurile de frana 13. Tractiunea integrala 14. Inchiderea centralizata 15. Amortizoarele 16. Sensul giratoriu 17. Airbagurile 18. Jantele de aliaj 19. Serviciile de depanare/tractare 20. Catalizatorul