inventii care au revolutionat industria auto

Pneurile Oficial, cauciucurile umflate cu aer au fost inventate de John Dunlop in 1888, care le-a gandit pentru a echipa bicicletele. Adevarul istoric arata insa ca primul patent de inventie cu aceasta idee ii apartine lui Scot Robert Thomson  in 1845. Dupa ce Dunlop a dovedit utilitatea anvelopelor de cauciuc umplute cu aer in cursele de ciclism, fratii Michelin le-au pus la treaba pe un automobil Peugeot in 1895, tot intr-o cursa, evident castigata fara probleme. Charles Goodyear a facut toate acestea posibile inventand cauciucul vulcanizat. Si, pentru ca veni vorba, anvelopele tubeless (fara camera) au fost inventate in 1903 (!). Amortizoarele Aceasta inventie intra in categoria celor de finete, masinile circuland si fara ele in conditii acceptabile. Singura problema erau salturile inevitabile produse de arcurile masinii. Asa cum numele explica foarte simplu, amortizoarele amortizeaza socurile, miscarile sus-jos ale caroseriei, energia fiind absorbita de un fluid (ulei sau gaz) prin intermediul unui cilindru sau piston, ajungand astazi ca masini de top sa utilizeze aerul (Citroen a fost unul dintre pionierii amortizoarelor pe aer) si sa poata fi reglate in mers. In functie de setarile amortizoarelor sau de uzura acestora, comportamentul unui automobil se poate schimba radical, raspunzand mai bine comenzilor in viraje sau oferind confort pasagerilor. Aerul conditionat Poate ca nu este momentul potrivit sa va amintim despre tapiteria infierbantata sub soarele nemilos si nici despre volanul imposibil de tinut in maini. In urma nu cu multi ani, cand tapiteria de vinilin era aproape universala, aceste suferinte erau chiar mai mari. Asa a aparut aerul conditionat, cel care trebuia sa inlocuiasca arsita din masina cu o briza placuta, aducatoare de raceala si vertebre intepenite. Primele modele cu aer conditionat au fost introduse dupa 1930, de producatorii Nash si Packard, insa pretul acestui dispozitiv a ramas prohibit pentru multa vreme, el fiind disponibil doar optional si pentru echipari de top pana acum nu prea multi ani. Astazi, exceptand echiparile de baza, ieftine, aproape orice marca ofera aerul conditionat ca standard, dovedindu-se, in domeniul confortului din masina, cea mai importanta descoperire dupa sistemul de incalzire. Indicatoarele de bord Dincolo de vitezometru si turometru, toate beculetele de pe bord, care ar fi bine sa nu se aprinda, si indicatoarele pentru apa si ulei au ridicat enorm gradul de control asupra masinii. Era o vreme cand soferii aflau ca s-a incalzit mo-torul abia dupa ce observau aburii iesind prin capacul radiatorului, iar daca uleiul din motor se scurgea perfid, singurul mod prin care erau instiintati era calarea iremediabila a propulsorului. Cat despre cantitatea de carburant ramasa, era mai bine sa poarte un bidon de rezerva, pentru ca doar oprirea brusca a masinii putea aduce vestea cea proasta. Primele indicatoare au fost montate pe masinile de curse (si pe primele avioane), soferii avand nevoie sa cunoasca starea vehiculului. Fabricantii de automobile de serie si-au echipat insa intr-un timp destul de indelungat masinile cu aceste beculete si indicatoare, astfel ca abia la mijlocul secolului 20 devenisera notiuni standard. Astazi lumini si sunete ne avertizeaza daca am uitat o usa deschisa, daca nu ne-am legat centura, daca am tras frana de mana, ba chiar daca o masina se apropie din spate sau, la modele de ultima generatie, daca am depasit viteza legala. Masinile off-road Desi notiunea de off-road se confunda din ce in ce mai mult (sau mai degraba este inlocuita) cu aceea de SUV (Sport Utility Vehicle), termenul descrie un vehicul capabil sa traverseze desertul, sa iasa din noroaie adanci, sa se catere pe munti si mai putin unul cu care sunt dusi copiii la scoala, se cara cumparaturile de la supermarket ori se merge la picnic pe pajistea preferata. Printre off-roaderele veritabile se numara Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes G Klasse si Nissan Patrol, toate folosite de structuri militare sau de Cruce Rosie pentru misiuni in zone greu accesibile. De altfel, primele masini "de teren" au fost cele militare, cum este cazul modelului Kubelwagon al armatei germane, dar primul care a stabilit standardele a fost American Willys GP (General Purpose), aceste doua initiale transformandu-se ulterior, fonetic, in Jeep. Unele SUV-uri cumparate de fotbalisti se comporta acceptabil pe drumuri desfundate, dar pentru a va lauda cu o masina off-road, aceasta trebuie sa indeplineasca macar doua criterii: sa fie construita pe sasiu separat de caroserie si sa fie echipata cu un reductor de turatie. Centura de siguranta Probabil ca v-ati saturat sa trageti de bucata de panza la fiecare urcare in masina, sa cautati locasul de fixare, sa va simtiti apoi ca in camasa de forta, pentru ca la coborare sa faceti gestul in sens invers. Fara discutie, centura de siguranta salveaza vieti. In cele mai multe situatii, il tine fixat in scaun pe cel care o poarta, ferindu-l astfel de impactul cu volanul, cu bordul sau cu parbrizul. Primele centuri au fost montate chiar la inceputurile vietii automobilului, dar aveau multe neajunsuri, fiind rigide, circulare si greu de demontat. Soferii au renuntat la ele pentru ca sustineau ca impiedica iesirea in timp optim din masina, mai ales in cazuri soldate cu incendii. Inventatorul suedez Nils Bohlin a adus prima centura moderna, in trei puncte, aceasta fiind montata, ca echipare standard, pe un Volvo 121, in 1959. De atunci modificarile au fost minore, importante fiind pretensionarea si limitatoarele de sarcina, prima asigurand o buna fixare, celelalte reducand forta aplicata pe piept la impact. Tot Volvo a introdus si primul avertizor sonor si luminos pentru centura, in 1972. Sensul giratoriu Chiar daca nu toti vor fi convinsi, organizarea traficului rutier a facut la fel de multe pentru posesorii de masini ca si inventatorii de mecanisme amplasate la bord. Dintre toate semnele, regulile si restrictiile, valabile aproape in toate colturile lumii, sensul giratoriu este o inventie aproape diabolica, reusind sa bage spaima in incepatori si sa calmeze traficul in intersectiile buclucase, fiind mai putin utilizat in Romania. A fost inventat acum mai bine de 100 de ani (chiar daca anul acesta se celebreaza centenarul sau), printre primele ronduri de acest fel numarandu-se Columbus Circle din New York, in 1904, si Place de l"Etoile din Paris, in 1907. Invariabil, pentru ca nu existau reguli de trecere, rondurile de la acea vreme ajungeau sa se blocheze, soferii incercau haotic sa depaseasca locul, finalizand totul cu accidente care deveneau de fiecare data argumente in favoarea semafoarelor. Sensul giratoriu modern, asa cum este cunoscut astazi in toate tarile civilizate, cu prioritate pentru vehiculul aflat deja in rond, venind din stanga, a fost introdus in 1966 in Anglia, dupa un studiu al Road Research Laboratory, ulterior fiind exporta  in toata lumea. Cel mai faimos giratoriu este "Magic Roundabout", din Hemel Hempstead - Anglia, care este de fapt un rond mare, inconjurat de alte 6 ronduri-satelit. Computerul de bord Unele dintre cele mai inspaimantatoare cuvinte auzite de la mecanic sunt astazi "ti-a cazut calculatorul!". Denumit pretios Electronic Control Unit, computerul masinii (care nu e acelasi lucru cu afisajul consumului de benzina si al kilometrilor parcursi) este creierul acesteia, invinuit de multe ori pentru orice defectiune ori functionare anormala a automobilului. Fiind inrudit cu computerul de pe birou, sufera de boli asemanatoare, precum scurtcircuite, anomalii ale softului, erori de procesare, dar performantele masinilor din secolul 21 nu ar fi fost nimic fara acesta. Intrarea computerului in viata masinii s-a produs o-data cu introducerea injectiei cu benzina, controland procesele din motor, a facut apoi un pas comunicand starea masinii initial mecanicilor si apoi direct soferului (de multe ori lasand impresia unui computer de-a dreptul ipohondru) si a ajuns, in fine, la un moment in care face ca masina sa fie cu mult mai inteligenta decat noi: regleaza ciclul de ardere, adapteaza raspunsul acceleratiei in functie de apasarea pedalei, potriveste supapele in combinatii infinite si controleaza gazele arse pentru a salva planeta. Stopul de frana Acesta este exemplul perfect pentru inventiile simple si eficiente, devenite geniale. Numele inventatorului si data exacta a introducerii acestui dispozitiv sunt necunoscute, dar aparitia se suprapune cu primii ani de existenta ai automobilului. Lampile de frana au adus ceva mai multa coerenta in traficul anevoios, avertizandu-l pe cel din spate ca masina din fata incetineste sau chiar opreste. Ulterior, in anii '70, a aparut a treia lampa, superioara, obligatorie in unele tari. Ultima inovatie in materie este sistemul care aprinde intermitent becurile la o apasare brusca, de urgenta, introdus de Mercedes, sau cu o intensitate crescuta, propus de BMW. Ambele variante sunt controversate si aplicarea lor pe scara larga sta sub semnul incertitudinii. Claxonul Nu putea sa lipseasca din panoplia inventiilor auto cel mai putin util dispozitiv, dar, poate, cel mai utilizat. Claxonul s-a numarat, practic, printre echipamentele cu care masina s-a nascut, in anii de pionierat, utilizarea sa avand un dublu rol: de a avertiza pietonii ca vine un bolid, dar si de a atrage atentia cunoscutilor ca soferul tocmai si-a cumparat "trasura fara cai". In timp, claxonul a ramas un element de diferentiere sociala, cele cu doua sau mai multe tonuri, ba chiar cu melodii, fiind multa vreme la moda. In unele tari este folosit ca mijloc de comunicare intre soferi, in altele este interzis in orase, permanent sau pe timpul noptii. Indiferent daca butonul se afla in mijlocul volanului ori pe una dintre manete, claxonatul idiotului din fata, care n-a vazut verdele, este o experienta unica.

inventatorul cauciucului este charles goodyear

Inventatorul cauciucului este Charles Goodyear. Nu a fost usor sa inventeze o forma de cauciuc indeajuns de tare incat sa reziste in timpul curselor de masini. In 1830, dupa o munca de doi ani, Goodyear face o mare descoperire: foloseste acid pentru a inmuia si apoi pentru a intari cauciucul. Guvernul cumpara de la el 150 de saci postali. Din nefericire, toti erau defecti. Goodyear era ruinat. Familia sa a fost nevoita sa traieasca intr-o fabrica abandonata si sa pescuiasca zi de zi pentru a se supravietui. Noua ani mai tarziu, Goodyear a prezentat o noua formula dezastruoasa intr-un magazin universal, in vazul cumparatorilor. Nervos ca nu a reusit nici de aceasta data, a aruncat pe foc o bucata de cauciuc. Atunci si-a dat seama ca a descoperit o cale de a face cauciucul mai durabil. Prin urmare, experimentele de tipul "ia sa vad ce se intampla daca-l pun pe foc", chiar functioneaza!

cel mai vechi ferrari din lume

Ferrari 166 Corsa Spyder din 1947 este una dintre cele mai rare maşini şi totodata cea mai veche, originala, de la Ferrari. Maşina a fost cumparata în 1947 cu 3800$, iar în prezent se afla în custodia lui James Clark. James s-a chinuit multi ani sa restaureze bijuteria italiana şi se pare ca a facut o treaba destul de buna. Acest Ferrari 166 Corsa Spyder, cu numarul de serie 004C, este al 2-lea Spyder Corsa construit şi se spune ca este al 4-lea Ferrari construit vreodata. în total au fost fabricate 8 Corsa Spyder, dar cea din imagini este una dintre cele doua care are caroseria neschimbata. Puterea motorului este data de un V12 de 2.0 litri cu 2 valve pe cilindru , amplasat longitudinal în partea din fata. Produce 100 de CP la 6.000 de rotatii pe minut, dar pentru acele vremuri modelul era unul dintre cele mai rapide dând naştere curentului Ferrari V12 care a urmat. Caroseria roşie a modelului "Rossa Corsa" este din aluminiu şi sta pe o structura de rezistenta tubulara din otel. La 1.763 de lire acest automobil de curse e posibil sa nu fi fost o adevarata racheta, dar cu frâne pe toate cele patru roti, suntem convinşi ca era la fel de infricoşator de condus precum o racheta.

primul automobil cu volanul pe partea stanga

Charles B. King este primul om care testeaza un automobil pe 6 Martie 1896 - în "orasul motoarelor", Detroit. La acea vreme Detroit era un oras ca oricare altul, nici pe departe punctul focal al industriei automobilistice care este astazi. Charles King influentat de "trasurile fara cai" ale lui Gottlieb Daimler sau ale fratilor Duryea si-a construit primul automobil si la acea data a iesit pe strazile din Detroit. în drumul sau între St. Antoine Street si Jefferson Avenue a fost oprit de un politist si de abia a scapat de o amenda pentru deranjarea linistii publice. King este celebru pentru faptul ca în 1912 a inventat un automobil cu volanul în partea stânga, ceea ce a devenit peste ani standardul industriei în majoritatea tarilor.

bmw a renascut cu motociclete

BMW a renascut, marind productia anuala, de la aproape zero, pana la 28.000 de motociclete. Chiar daca capacitatea de productie nu satisfacea cererea pietei, BMW nu era interesat sa creasca productia. Costurile materialelor si a fortei de munca cresteau rapid, asa ca profitul din motociclete a fost mult diminuat, BMW fiind fortat sa mareasca preturile de vanzare. Din aceste motive si pentru a "folosi la maximum mijloacele de productie, trebuie sa grabim pregatirile si planificarea pentru noua noastra masina de pasageri BMW 501, pentru a putea sa pornim productia de serie în 1952. Acest vehicul, nascut din lunga noastra traditie, pare sa fie foarte promitator”. Asta spunea managementul actionarilor. Contabilii BMW au estimat pagubele cauzate de demolarea fabricii din München la aproximativ 100 milioane DM. Cum BMW nu avea mijloacele financiare, fabrica de automobile trebuia construita în mai multi pasi. A fost planificat ca fabrica sa fie terminata pana în 1959, moment în care productia de motociclete si automobile va "restabili bazele pentru platirea dividendelor”, sunau sperantele Consiliului Director al BMW.

prima portiune de drum asemanatoare unei autostrazi

Prima portiune de drum asemanatoare unei autostrazi, a fost aceea asa nimita AVUS (Automobil-Verkehrs- und Ubungs-Strasse) din Berlin, privat finantata si inaugurata la data de 24 septembrie 1921 ca pista pentru teste si viteza.
In anul 1924, Intre Milano si Varesse, In Italia, la propunerea inginerului Piero Puricelli, s-a realizat prima autostrada din lume, asa numita Autostrada dei Laghi, care avea o singura banda de circulatie.
In Germania prima autostrada a fost autostrada A555, inaugurata la data de 6 august 1932, finalizata cu zona mediana in anul 1958

cum a fost inventata prima masina

Se estimeaza ca aproape 100.000 de oameni au contribuit la crearea automobilului modern. Totul a inceput cu planurile teoretice pentru crearea unui motor pentru automobile. Schitele initiale au fost desenate si concepute de Leonardo da Vinci si Isaac Newton. In 1769, primul vehicul a fost un tractor militar inventat de inginerul francez Nicolas Joseph Cugnot. Cugnot a folosit un motor pe aburi pentru a face vehiculul sa mearga. Acest vehicul era folosit in armata franceza pentru a transporta artileria. Vehiculul trebuia sa se opreasca la fiecare 15 minute. Motorul pe aburi si boilerul erau separate de vehicul, fiind plasate in fata sa. In anul urmator, Cugnot a creat o tricicleta in care incapeau patru oameni. In 1771, Cugnot a izbit vehicului intr-un perete, devenind primul om care facuse accident intr-un vehicul cu motor. Acesta a fost inceputul sfarsitului pentru inventator. Dupa ce unul din patronii lui Cugnot a murit si altul a fost exilat, bugetul pentru experimentul cu vehiculul de strada s-a terminat. sursa: StiriAuto.ro

inventii saab

1958: Centura de siguranta . Saab a fost primul producator de automobile care a introdus centura de siguranta in dotarea standard. Inca de la inceput, compania Saab a pus accent pe dezvoltarea componentelor de securitate, fie pe cont propriu sau in colaborare cu terti. 1963: Sistem de franare cu circuit dublu . Sistemul de franare impartit pe diagonala reduce riscul de pierdere a puterii de franare chiar si in cazul unei avarii de sistem. 1969: Faruri cu stingere si aprindere automata . Condusul cu farurile aprinse este o masura de siguranta dovedita. Sistemul de stingere si aprindere automata elimina riscul de descarcare accidentala a bateriei. 1969: Cheia de contact instalata intre scaunele din fata . Pozitionarea traditionala a cheii de contact poate cauza ranirea zonei genunchiului chiar si in cazul accidentelor usoare. Amplasarea acesteia intre scaune elimina acest risc. Mai mult, aceasta pozitionare este logica tinand cont de faptul ca este in apropierea schimbatorului de viteze si a franei de mana. 1970: Stergatoare pentru faruri . Ploaia si murdaria reduc cu pana la 90% luminozitatea farurilor. Solutia simpla oferita de Saab a fost instalarea unui sistem de spalare si stergere a acestora, sistem care mai tarziu a devenit obligatoriu prin lege in multe tari. 1971: Bara amortizanta . Masinile echipate cu bare de protectie obisnuite pot suferi avarii costisitoare chiar si la tamponari usoare. In schimb, barele de protectie amortizante protejeaza atat de eficient in cazul coliziunilor cu viteza de pana la 8km/h incat masinile nu necesita nici un fel de reparatii. 1971: Scaune incalzite electric . O imbunatatire majora in ceea ce priveste confortul. La inceput au fost proiectate din motive medicale deoarece statul pe scaun rece este nesanatos. Astazi, aceasta inovatie Saab face parte din dotarile standard ale celor mai multe autovehicule. 1972: Sistem de protectie in caz de coliziune laterala . Saab a fost primul producator de autovehicule care a folosit barele de protectie in usi pentru a mari siguranta in caz de impact lateral. In mod surprinzator, a fost si singura masina care oferea acest plus de siguranta multi ani de la aparitia lui. 1976: Catalizator in 3 cai . Pentru a se conforma reglementarilor riguroase in ceea ce priveste emisia de gaze, Saab a fost unul dintre primii constructori de masini care a folosit catalizatorul in 3 cai cu senzori Lambda. Astazi catalizatorul in 3 cai este dotare standard pentru toate masinile Saab, iar tehnicienii lucreaza continuu pentru a imbunatati pozitia Saab in acest domeniu. 1976: Tehnologia turbocharge . Saab a fost primul producator de automobile care a reusit sa produca un motor turbo suficient de fiabil pentru a fi folosit zi de zi. Alimentarea turbo a asigurat o marire a puterii si cuplului motorului fara a afecta greutatea, costul sau consumul acestuia. 1978: Coloana reglabila a volanului . Datorita design-ului Saab, coloana volanului nu patrunde in cabina soferului in cazul unui impact frontal. In comparatie cu alte design-uri similare, acesta are avantajul ca afecteaza capacitatea soferului de a vira nici dupa un accident. 1978: Filtrul de aer interior . Alergiile sunt o problema actuala, iar calitatea aerului este foarte importanta pentru oamenii care au astfel de afectiuni. Filtrul de aer electrostatic Saab elimina polenul si alte particule cu o marime mai mare de 0,004mm din aerul filtrat. 1980: Control automat al performantei (APC ) . Sistemul APC a fost dezvoltat in conditiile unei preocupari din ce in ce mai accentuate in ceea ce priveste mediul inconjurator. Acesta permite motorului sa foloseasca carburanti cu o cifra octanica inferioara fara a afecta eficienta sau durabilitatea lui. Acest lucru este posibil monitorizand procesul de combustie pentru a controla alimentarea turbo. 1981: Oglinda laterala cu doua campuri . Aceasta inovatie Saab elimina asa numitul punct mort. Simplu si necostisitor, acest sistem a devenit un standard. 1982: Placute de frana fara azbest . Saab a fost probabil primul producator care a utilizat materiale noi pentru a inlocui azbestul. 1985: Aprinderea directa . Folosind acest sistem, Saab a eliminat cablurile de aprindere si distribuitorul. Fiecare bujie are o bobina separata care produce 40000 volti. Rezultatul este o combustie mai buna si o imbunatatire a pornirii motorului la rece. 1991: Saab Trionic . Este o inovatie proprie Saab care constituie si in ziua de azi unul din cele mai performante sisteme de management al motorului. Acesta masoara parametrii care joaca un rol important in procesul de combustie. Informatiile astfel obtinute sunt folosite in controlul activ al alimentarii turbo, injectiei si aprinderii. De asemenea, sistemul masoara gradul de ionizare din interiorul cilindrilor in timpul rularii. 1991: Sistem turbo de presiune usoara . Saab a introdus acest sistem turbo pentru masinile mai putin performante. El ofera avantaje in ceea ce priveste optimizarea rularii si forta de depasire. 1991: Aer conditionat fara freon . In mod traditional, agentii de racire ai instalatiilor de aer conditionat au la baza freonul care are insa un efect nociv asupra mediului. La inceputul anilor ‘90 au aparut alternative la acest sistem, iar Saab a fost printre primele marci care le-a adoptat in standard. 1993: Scaunele sigure Saab . Acestea au fost lansate in ideea imbunatatirii protectiei interioare. Scopul a fost acela de a asigura interactiunea corecta intre elementele de siguranta ale masinii in asa fel incat sa se obtina un maxim de protectie a pasagerilor. 1993: Panel nocturn . Aceasta functie stinge aparatele de bord cu exceptia vitezometrului, reducand astfel riscul ca atentia soferului sa fie distrasa in timpul mersului. Elementele de bord se ilumineaza individual in momentul in care este necesara atentia soferului asupra unuia dintre ele. Acesta este un bun exmplu al mostenirii aeronautice Saab. 1995: Ecopower . Optimizarea motoarelor nu este focalizata exclusiv pe performanta. Puterea trebuie sa fie oricand disponibila, insa nu in detrimentul factorilor economici sau de protectie a mediului. Ecopower este termenul generic care descrie eforturile Saab in aceasta directie. Sistemul turbo, aprinderea, managementul motorului si catalizatorii nu sunt considerate elemente separate, ci sunt optimizate pentru a crea o sursa de putere armonioasa. 1996: Tetiere active Saab . Numarul leziunilor in zona gatului ar scadea in mod dramatic daca toate masinile ar avea tetiere cu forma si pozitionare corecta. Tocmai din acest motiv, Saab a dezvoltat sistemul de tetiere active. Acestea se aseaza automat in pozitia corecta in cazul unui impact din spate, controland miscarea capului si a vertebrelor. 1997: Sistem electronic de distributie a fortei de franare . Pentru a optimiza sistemul de franare, aceasta functie distribuie forta de franare intre rotile din fata si din spate ale masinii in functie de distributia greutatii din masina. Spre deosebire de sistemele de franare uzuale, mai prezinta avantajul de a nu diminua forta totala de franare. 1997: Scaune ventilate . Saab 9-5 a fost prima masina cu scaune ventilate. Ca un element complementar al aerului conditionat, acesta ofera un confort sporit. 1997: Sistemul ComSense . Saab a introdus un sistem care reduce riscul ca soferul sa fie distras intarziind apelurile telefonice daca acestea apar in momentul franarii sau al virajelor. Acest sistem permite concentrarea maxima a soferului atunci cand acesta efectueaza un viraj, o depasire sau se apropie de o intersectie. 2000: Compresia variabila Saab(SVC) - Saab a lansat odata cu acest sistem un concept cu totul nou. Sistemul SVC, datorita design-ului specific, ofera puterea unui motor de capacitate dubla insa pastreaza consumul la cote scazute. Motoarele SVC sunt motoare de 1.6L si produc 225 cp oferind un cuplu de 305 Nm. 2002: Sistemul ReAxs . Aparut odata cu lansarea modelului 9-3 sport sedan, acest sistem permite rotilor din sparte sa vireze usor asigurand o mai buna stabilitate a masinii in curbe. 2003: CargoSET . O functie aparuta la modelul 9-3 cabrio care foloseste spatiul lasat liber de soft-top cand acesta este ridicat ca si spatiu suplimentar pentru bagaje. Astfel porbagajul masinii ofera un volum de depozitare de 380L.

o parte din actiunile opel revin...

Dupa exact 80 de ani de cand americanii de la General Motors au achizitionat compania Adam Opel AG din Russelsheim, o mare parte din actiunile companiei europene (35%) revine bancii ruse de stat Sberbank. La noul actionariat mai participa canadienii de la Magna (20%), angajati ai Opel (10%), alte 35% din actiuni urmând sa ramâna la GM. Conform oficialilor Magna, planul lor de restructurare include un împrumut de 300 de milioane de euro pentru rezolvarea situatiilor urgente, precum datoriile scadente catre furnizori şi angajati, dar şi o injectie de fonduri în valoare de 500-700 de milioane de euro. La finantarea revitalizarii Opel, statul german va avea o contributie masiva, acesta punând la dispozitia companiei 1,5 miliarde de euro, în schimbul promisiunii ca niciuna dintre cele patru uzine aflate pe teritoriul tarii nu va fi închisa.

un roman a inventat o cutie de viteze revolutionara

Robert Popa este inca un tanar roman cu potential, capabil sa aduca o contributie importanta industriei auto mondiale prin inventia sa: cutia de viteze MVT, fara rapoarte. Tanarul Robert Popa se inscrie si el pe lista celor care au potentialul de a revolutiona industria auto. De aceasta data nu vorbim despre design ci despre tehnologie, pentru ca Robert este inventatorul primei cutii de viteze fara... viteze. Romanul a pus la punct o cutie botezata MVT, abrevierea cuvintelor Multi-Purpose Variable Transmission. Inventia tanarului promite un consum de combustibil mai mic cu 40% si o imbunatatire a performantelor tot cu 40%. Cutia de viteze poate fi montata pe orice tip de masina, de la automobilele pe care le vedem acum pe strada pana la vapoare. In urma cu trei ani, Robert a infiintat impreuna cu ceilalti colegi ai sai, o echipa talentata de ingineri, compania romaneasca Jameron. De atunci si pana in prezent ei au muncit la revolutionarea industriei de masini, reusind sa obtina patente in diferite domenii. Cea mai mare realizare ramane insa cutia de viteze MVT. Produsul este o transmisie noua si revolutionara care nu foloseste viteze si care functioneaza cu ajutorul unui variator de raport actionat electromagnetic si controlat electronic, printr-un sistem ce intra in componenta ...

primul automobil 16 mai 1862

Sunt foarte multi inventatori care si-au atribuit de titlul de " creator al primului autovehicul" se pare insa ca primul automobil a fost creat de un belgian care desi a creat un vehicul cu motor cu combustie interna nu si-a cerut patentul pentru inventia sa nemultumit de performantele creatiei sale. Jean Joseph Etienne Lenoir este numele in ventatorului care in 1859 a creat un motor cu combustie interna cu 1 cilindru in doi timpi. Propulsorul era alimentat cu gaz de lampa folosit la iluminatul stradal, dar avea aprindere prin scânteie de la bujii. Motorul era diferit de restul inventiilor de pâna atunci pentru ca nu avea o compresie a amestecului fiind foarte silentios la acea vreme dar ineficient. Lenoir avea sa se convinga asta atunci când si-a montat creatia pe platforma unei carute cu trei roti pe data de 16 Mai 1862. Desi intre timp isi imbunatatise motorul acesta dezvolta doar 1,5 CP. In 1863 a incercat sa faca o calatorie intre Paris si Joiville-le-Point, reusind sa atinga impresionanta viteza de…9 km/h. Ulterior motorul sau s-a dovedit util pentru presele tipografice, pompele de irigat si alte unelte.

autostrazile trebuie sa indeplineasca niste conditii de functionalitate

Autostrazile trebuie sa indeplineasca niste conditii de functionalitate cum ar fi:     * cai unidirectionale de circulatie - acestea sa fie prevazute cu cel putin doua benzi de circulatie pe sens, delimitate intre ele prin linii de marcaje intrerupte, iar caile sunt separate printr-o zona verde mediana.     * benzi de stationare accidentala - prevazute pe toata lungimea cu marcaj de linii neitrerupte, alaturate cailor unidirectionale.     * benzi de ghidare - cate doua pentru fiecare cale unidirectionala, care sunt vopsite in alb sau galben si precizeaza prin continuitatea liniilor latimea partii carosabile propriu-zisa     * benzi carosabile suplimentare pe sectoarele cu rampa mare (sau benzi pentru vehicule lente) si pe sectoarele de intrare sau iesire de pe autostrada (benzi de accelerare sau de decelerare) care sunt executate in general in locul benzilor de stationare sau de urgenta.     * autostrazile trebuie sa se incadreze cât mai bine in peisajul regiunii traversate, sa aiba un aspect estetic si sa realizeze un confort optic ridicat.     * autostrazile trebuie sa ocoleasca centrele populate, iar accesul la acestea sa se realizeze numai in anumite locuri, numite noduri rutiere amenajate fara incrucisarea fluxurilor de circulatie ale cailor unidirectionale. Din motivele de siguranta a circulatiei si de ocrotire a mediului inconjurator (poluare), viteza de deplasare pe autostrazi este limitata intre 110 si 130 km/h cu exceptia Germaniei unde viteza de deplasare este nelimitata, dar recomandata la 130 km/h, in functie de siguranta circulatiei, vizibilitate si conditi meteorologice sau alte regulamentari de circulatie. Tot din motive de siguranta a circulatiei, pe autostrazi exist si viteza minima de deplasare care deasemenea difera intre tari de la 45 la 80 km/h (exemplu Germania 60 km/h). Vehiculele cu viteza de circulatie mai mica, deasemenea pot fi motivul de producere a accidentelori de circulatie. Oprirea, intoarcerea, mersul inapoi, coborirea sau urcarea din vehicule in locuri neamenajate, este pe autostrada strict interzis.

startul campionatului mondial de formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950

Startul Campionatului Mondial de Formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950 cand la Silverstone s-a organizat Marele Premiu al Marii Britanii pe un circuit improvizat pe un fost aeroport militar folosit in timpul razboiului. Atunci a fost si singura cursa de Formula 1 care a avut loc intr-o zi de sambata, restul avand loc duminica. Motivul a fost faptul ca in acea perioada in Marea Britanie competitiile sportive erau interzise in zilele de duminica. La start s-au prezentat 21 de piloti, singurele echipe de uzina fiind Alfa Romeo, Talbot si Maserati, lipsind Scuderia Ferrari - care a decis sa nu se prezinte la aceasta cursa in semn de protest fata de regulamentul aprobat de FIA, aceasta facandu-si debutul dupa o saptamana, la Monaco - si echipele germane, care au dominat cursele de Mare Premiu in anii '30, interzise pe motive ce tin de al doilea razboi mondial. Cursa a fost terminata de 11 piloti, castigand Giuseppe Farina care a pilotat un Alfa Romeo. De fapt Alfa Romeo a dominat cursa, ocupand la final si locurile doi, trei si patru. Acelasi Farina avea sa castige la finalul sezonului primul titlu mondial pus in joc, in detrimentul lui Juan Manuel Fangio colegul sau de echipa.

Fangio si-a luat revansa in 1951 cand a castigat titlul mondial dupa o dominare categorica, pilotand in continuare pentru Alfa Romeo.

FIA a schimbat regulamentul, permitand masinilor de Formula 2 sa poata lua startul in campionatul de Formula 1. in semn de protest Alfa Romeo care nu avea construite masini de Formula 2, s-a retras din campionat. Ramas fara un contract, Fangio a decis sa se retraga si el, temporar. Fara Alfa Romeo campionatul a fost dominat de Scuderia Ferrari - care dominase campionatul de Formula 2 in 1950 si 1951, primul pilot al scuderiei, Alberto Ascari trecandu-si in cont titlurile mondiale din 1952 si 1953. Atunci Ascari a castigat noua curse consecutive la care a luat startul, record care sta si astazi in picioare, iar Scuderia Ferrari a castigat 14 curse consecutive, un alt record care dainuie si in zilele noastre.

in 1954 FIA a ridicat interdictia de participare a echipelor germane, astfel ca Mercedes Benz si-a facut debutul in campionat in Marele Premiu al Frantei, cooptandu-l in echipa pe Juan Manuel Fangio, liderul din acel moment al campionatului cu Maserati-ul propriu. Dominarea Mercedes Benz a fost la fel de categorica precum dominarea Ferrari din anii precedenti, germanii castigand noua din cele douasprezece curse in care au luat startul.


general motors a cumparat 80 de procente din actiunile opel in anul 1929

General Motors a cumparat 80% din actiunile Opel in anul 1929, si a creat prima banca a unui producator de automobile din Germania. Aceasta banca avea rolul de a finanta investitiile si vanzarile in rate. Doi ani mai tarziu, GM a achizitionat restul de 20% din actiunile Opel si a transformat compania intr-o filiala a General Motors. La acea vreme, cei 13.000 angajati Opel produceau 500 de automobile si 6.000 biciclete zilnic.

modelele opel sunt vandute pe numeroase piete cu diferite nume

Modelele Opel sunt vandute pe numeroase piete cu diferite nume. Spre exemplu, in Statele Unite ale Americii modelele Opel erau vandute sub sigla Saturn, desi intre anii 1958 si 1975 acestea au fost vandute chiar sub sigla Opel de catre dealerii Buick. In Australia, modelele Opel sunt vandute sub sigla Holden, pe cand in America Latina acestea sunt vandute sub sigla Chevrolet. Unele modele Opel au fost vandute in Statele Unite ale Americii chiar si sub sigla Pontiac, Pontiac Solstice fiind echivalentul american al lui Opel GT.

cauciucul aparut pentru prima data in secolul al xii-lea

Stiati ca in Europa, cauciucul aparut pentru prima data in secolul al XII-lea, si a fost utilizat pentru fabricarea gumelor, lipiciului si tevilor? Acest material nu a devenit interesant, din punct de vedere economic, decat spre mijlocul secolului trecut, din momentul in care Charles Goodyear a inventat vulcanizarea. Din momentul in care sulful a putut fi infierbantat, cauciucul natural, pentru lipit, vascos, a devenit solid si elastic. Astfel, s-au putut fabrica pneuri avantajoase, pentru a imbraca rotile automobilelor. Astazi, aproximativ 65% din cauciucuri sunt utilizate in productia de pneuri pentru masini. Restul serveste la fabricarea altor articole de cauciuc pentru uz general tehnic, precum: tevi, jenti, manusi, cizme si talpi pentru incaltaminte. Doar cateva produse sunt fabricate din cauciuc natural 100%. Exista de asemenea un cauciuc artificial, fabricat din petrol. In functie de numeroase exigente care trebuie satisfacute produsele (proprietati materiale, rezistenta, pret, etc.) se adauga cauciucului natural si artificial diferiti aditivi si agenti diluanti pentru a obtine amestecuri cat mai diverse.

michael schumacher cel mai bun pilot de formula 1 din toate timpurile.

Michael Schumacher, (nascut la Hurth-Hermuhlheim In Germania pe 3 ianuarie 1969), este un fost pilot de Formula 1. Statistic, prin prisma celor sapte titluri mondiale câstigate, a celor 91 de victorii, 68 de pole position-uri si 76 de cele mai rapide tururi, Michael Schumacher este considerat drept cel mai bun pilot de Formula 1 din toate timpurile.
In 2006, In urma unui sondaj efectuat de FIA, Michael Schumacher a fost votat de catre fanii Formulei 1 drept cel mai popular pilot care a evoluat vreodata In acest sport.
Faptul ca de-a lungul carierei a Incântat privirile spectatorilor si telespectatorilor cu evolutii de senzatie, dar pe de alta parte a fost si implicat Intr-o serie de scandaluri cauzate de pilotajul sau, Michael Schumacher este unul dintre acei oameni pe care ori il iubesti ori il urasti.
Este casatorit cu Corinna si are doi copii, Gina Maria si Mick.

autostrazile si drumurile nationale sunt drumuri de o mare importanta

Autostrazile si drumurile nationale sunt drumuri de o mare importanta: Autostrazile sunt construite pentru a prelua traficul intens care se afla de obicei intre orase. In Romania unele din drumurile nationale fac parte din Drumurile Europene. Drumurile Europene care trec prin Romania sunt: E58; E60; E68; E70; E79; E81; E85; E87 (Clasa A); E574; E576; E577; E578; E581; E583; E584; E671; E673; E675; E771 (clasa B).

istorie logo aston martin

Compania a luat nastere in 1913, cand Lionel Martin si Robert Bamford au fondat o fabrica numita Martin & Bamford Limited care, ulterior, urma sa se cheme Aston Martin. La acea vreme, fabrica  producea masini de competitie. Dupa o vreme, cei doi au produs o masina de curse mai sofisticata, numita Aston Martin, dupa fondatorul companiei si dupa numele traseului de viteza pe traseu montan, Aston Clinton. Pentru logo, incepand cu 1927, a fost aleasa o pereche de aripi, peste care e trecut numele complet al companiei. Aceasta alegere esta datorata asocierii masinilor firmei cu viteza.

automobilele si poluarea

Cateva curiozitati legate de poluare: O masina obisnuita produce intr-un an 3 tone de dioxid de carbon care se evapora in atmosfera. In trafic aglomerat, nivelul de poluare este de 2 - 3 ori mai mare inauntrul masinii decat in afara ei. In Londra circula 40.000 de masini pe ora in timpul zilei. Reducerea numarului de masini dintr-un oras cu 5% pana la 10% poate minimiza intarzierile provocate de un trafic sufocant cu 10% pana la 30%. Mazda Motor Corporation ii recompenseaza pe angajatii din Japonia cu 12 dolari pe luna daca vin la serviciu pe jos.