prima fabrica de asamblare bmw de peste hotare a fost pusa in functiune in africa de sud

Pe parcursul a mai mult de 10 ani compania a avut o traiectorie ascendenta continua. Fabrica de productie din Munchen nu mai era capabila sa satisfaca cererea pietei si astfel noi capacitati de productie au fost necesare pentru constructia noii serii 5. O noua fabrica a fost construita pe un teren din Dingolfing, care ramane în continuare si astazi cea mai mare fabrica de productie BMW. Sediul principal al companiei a fost de asemenea mutat. In apropierea complexului Olimpic din München, Turnul BMW, poreclit Patru Cilindri, a fost ridicat prin metode de constructie ultra-moderne fiind semi-suspendat pe o fundatie de dimensiuni mai mici. In imediata vecinatate a acestui turn a fost construit Muzeul BMW. In acelasi an prima fabrica de asamblare BMW de peste hotare a fost pusa în functiune în Africa de Sud. Globalizarea vanzarilor si a marketingului avea sa înceapa în 1973 odata cu înfiintarea BMW Franta, care a fost urmata de înfiintarea de filiale în toate punctele cheie ale lumii.

inventii saab

1958: Centura de siguranta . Saab a fost primul producator de automobile care a introdus centura de siguranta in dotarea standard. Inca de la inceput, compania Saab a pus accent pe dezvoltarea componentelor de securitate, fie pe cont propriu sau in colaborare cu terti. 1963: Sistem de franare cu circuit dublu . Sistemul de franare impartit pe diagonala reduce riscul de pierdere a puterii de franare chiar si in cazul unei avarii de sistem. 1969: Faruri cu stingere si aprindere automata . Condusul cu farurile aprinse este o masura de siguranta dovedita. Sistemul de stingere si aprindere automata elimina riscul de descarcare accidentala a bateriei. 1969: Cheia de contact instalata intre scaunele din fata . Pozitionarea traditionala a cheii de contact poate cauza ranirea zonei genunchiului chiar si in cazul accidentelor usoare. Amplasarea acesteia intre scaune elimina acest risc. Mai mult, aceasta pozitionare este logica tinand cont de faptul ca este in apropierea schimbatorului de viteze si a franei de mana. 1970: Stergatoare pentru faruri . Ploaia si murdaria reduc cu pana la 90% luminozitatea farurilor. Solutia simpla oferita de Saab a fost instalarea unui sistem de spalare si stergere a acestora, sistem care mai tarziu a devenit obligatoriu prin lege in multe tari. 1971: Bara amortizanta . Masinile echipate cu bare de protectie obisnuite pot suferi avarii costisitoare chiar si la tamponari usoare. In schimb, barele de protectie amortizante protejeaza atat de eficient in cazul coliziunilor cu viteza de pana la 8km/h incat masinile nu necesita nici un fel de reparatii. 1971: Scaune incalzite electric . O imbunatatire majora in ceea ce priveste confortul. La inceput au fost proiectate din motive medicale deoarece statul pe scaun rece este nesanatos. Astazi, aceasta inovatie Saab face parte din dotarile standard ale celor mai multe autovehicule. 1972: Sistem de protectie in caz de coliziune laterala . Saab a fost primul producator de autovehicule care a folosit barele de protectie in usi pentru a mari siguranta in caz de impact lateral. In mod surprinzator, a fost si singura masina care oferea acest plus de siguranta multi ani de la aparitia lui. 1976: Catalizator in 3 cai . Pentru a se conforma reglementarilor riguroase in ceea ce priveste emisia de gaze, Saab a fost unul dintre primii constructori de masini care a folosit catalizatorul in 3 cai cu senzori Lambda. Astazi catalizatorul in 3 cai este dotare standard pentru toate masinile Saab, iar tehnicienii lucreaza continuu pentru a imbunatati pozitia Saab in acest domeniu. 1976: Tehnologia turbocharge . Saab a fost primul producator de automobile care a reusit sa produca un motor turbo suficient de fiabil pentru a fi folosit zi de zi. Alimentarea turbo a asigurat o marire a puterii si cuplului motorului fara a afecta greutatea, costul sau consumul acestuia. 1978: Coloana reglabila a volanului . Datorita design-ului Saab, coloana volanului nu patrunde in cabina soferului in cazul unui impact frontal. In comparatie cu alte design-uri similare, acesta are avantajul ca afecteaza capacitatea soferului de a vira nici dupa un accident. 1978: Filtrul de aer interior . Alergiile sunt o problema actuala, iar calitatea aerului este foarte importanta pentru oamenii care au astfel de afectiuni. Filtrul de aer electrostatic Saab elimina polenul si alte particule cu o marime mai mare de 0,004mm din aerul filtrat. 1980: Control automat al performantei (APC ) . Sistemul APC a fost dezvoltat in conditiile unei preocupari din ce in ce mai accentuate in ceea ce priveste mediul inconjurator. Acesta permite motorului sa foloseasca carburanti cu o cifra octanica inferioara fara a afecta eficienta sau durabilitatea lui. Acest lucru este posibil monitorizand procesul de combustie pentru a controla alimentarea turbo. 1981: Oglinda laterala cu doua campuri . Aceasta inovatie Saab elimina asa numitul punct mort. Simplu si necostisitor, acest sistem a devenit un standard. 1982: Placute de frana fara azbest . Saab a fost probabil primul producator care a utilizat materiale noi pentru a inlocui azbestul. 1985: Aprinderea directa . Folosind acest sistem, Saab a eliminat cablurile de aprindere si distribuitorul. Fiecare bujie are o bobina separata care produce 40000 volti. Rezultatul este o combustie mai buna si o imbunatatire a pornirii motorului la rece. 1991: Saab Trionic . Este o inovatie proprie Saab care constituie si in ziua de azi unul din cele mai performante sisteme de management al motorului. Acesta masoara parametrii care joaca un rol important in procesul de combustie. Informatiile astfel obtinute sunt folosite in controlul activ al alimentarii turbo, injectiei si aprinderii. De asemenea, sistemul masoara gradul de ionizare din interiorul cilindrilor in timpul rularii. 1991: Sistem turbo de presiune usoara . Saab a introdus acest sistem turbo pentru masinile mai putin performante. El ofera avantaje in ceea ce priveste optimizarea rularii si forta de depasire. 1991: Aer conditionat fara freon . In mod traditional, agentii de racire ai instalatiilor de aer conditionat au la baza freonul care are insa un efect nociv asupra mediului. La inceputul anilor ‘90 au aparut alternative la acest sistem, iar Saab a fost printre primele marci care le-a adoptat in standard. 1993: Scaunele sigure Saab . Acestea au fost lansate in ideea imbunatatirii protectiei interioare. Scopul a fost acela de a asigura interactiunea corecta intre elementele de siguranta ale masinii in asa fel incat sa se obtina un maxim de protectie a pasagerilor. 1993: Panel nocturn . Aceasta functie stinge aparatele de bord cu exceptia vitezometrului, reducand astfel riscul ca atentia soferului sa fie distrasa in timpul mersului. Elementele de bord se ilumineaza individual in momentul in care este necesara atentia soferului asupra unuia dintre ele. Acesta este un bun exmplu al mostenirii aeronautice Saab. 1995: Ecopower . Optimizarea motoarelor nu este focalizata exclusiv pe performanta. Puterea trebuie sa fie oricand disponibila, insa nu in detrimentul factorilor economici sau de protectie a mediului. Ecopower este termenul generic care descrie eforturile Saab in aceasta directie. Sistemul turbo, aprinderea, managementul motorului si catalizatorii nu sunt considerate elemente separate, ci sunt optimizate pentru a crea o sursa de putere armonioasa. 1996: Tetiere active Saab . Numarul leziunilor in zona gatului ar scadea in mod dramatic daca toate masinile ar avea tetiere cu forma si pozitionare corecta. Tocmai din acest motiv, Saab a dezvoltat sistemul de tetiere active. Acestea se aseaza automat in pozitia corecta in cazul unui impact din spate, controland miscarea capului si a vertebrelor. 1997: Sistem electronic de distributie a fortei de franare . Pentru a optimiza sistemul de franare, aceasta functie distribuie forta de franare intre rotile din fata si din spate ale masinii in functie de distributia greutatii din masina. Spre deosebire de sistemele de franare uzuale, mai prezinta avantajul de a nu diminua forta totala de franare. 1997: Scaune ventilate . Saab 9-5 a fost prima masina cu scaune ventilate. Ca un element complementar al aerului conditionat, acesta ofera un confort sporit. 1997: Sistemul ComSense . Saab a introdus un sistem care reduce riscul ca soferul sa fie distras intarziind apelurile telefonice daca acestea apar in momentul franarii sau al virajelor. Acest sistem permite concentrarea maxima a soferului atunci cand acesta efectueaza un viraj, o depasire sau se apropie de o intersectie. 2000: Compresia variabila Saab(SVC) - Saab a lansat odata cu acest sistem un concept cu totul nou. Sistemul SVC, datorita design-ului specific, ofera puterea unui motor de capacitate dubla insa pastreaza consumul la cote scazute. Motoarele SVC sunt motoare de 1.6L si produc 225 cp oferind un cuplu de 305 Nm. 2002: Sistemul ReAxs . Aparut odata cu lansarea modelului 9-3 sport sedan, acest sistem permite rotilor din sparte sa vireze usor asigurand o mai buna stabilitate a masinii in curbe. 2003: CargoSET . O functie aparuta la modelul 9-3 cabrio care foloseste spatiul lasat liber de soft-top cand acesta este ridicat ca si spatiu suplimentar pentru bagaje. Astfel porbagajul masinii ofera un volum de depozitare de 380L.

prima masina produsa in serie,pe banda rulanta

Prima masina produsa in serie,pe banda rulanta a fost Ford Model T.

Stergatoarele sunt opera lui Mary Anderson, americanca fiind oficial cea care în 1905 a dezvoltat un sistem mecanic de curatire a parbrizului. O alta femeie cu un rol cheie în progresul automobilistic a fost Helen Blair Bartlett cea care a contribuit la perfectionarea izolarii bujiilor în anii 1930.

Primul radio a aparut pe un model de serie în 1929.

In 1946 au fost introduse primele geamuri electrice, iar dupa 10 ani pe modelele de serie si-a facut aparitia si inchiderea centralizata. Oglinzile electrice au intrat in peisaj in 1958 si, tot in acelasi an, Chrysler a patentat oglinda retrovizoare antiorbire.

In 1966 a aparut prima masina cu ABS, Jensen FF, si acest sistem, Dunlop Maxaret, a fost dezvoltat pentru a fi folosit pe avioane.

Prima amenda pentru viteza dateaza din 1902. Din nefericire, aceasta amenda a venit la 3 ani dupa primul deces rezultat in urma unui accident automobilistic, cauzat tot de viteza neadaptata. Au fost vremuri in care Politia era total depasita de noua inventie, dovada ca in 1898 oamenii legii din New York alergau dupa masini pe… biciclete.

renault 12 gordini

Toata lumea stie ca Dacia 1300 este sosia lui Renault 12.Putini cunosc faptul ca francezii construiau inca din 1970 versiuni R12 cu servodirectie, geamuri electrice, aprindere electronica integrala si cu nu mai putin de 160CP.Acestea se numeau Gordini. Dorind sa pastreze caracterul sportiv al activitatii sale, fosta Regie Renault a dezvoltat pe baza mpdelelor celor mai difuzate, variante sportive pentru amatori si pentru competitii.Modelul 4CV a dat nastere modelului 1063, cunoscut sub numele de Dauphine.Acesta a castigat de doua ori consecutiv Raliul Monte Carlo, in 1958 si 1959.Renault 8 a lansat celebrele R8 Gordini 1100 si 1300.Continuand traditia, Renault  prezentat modelul 12 Gordini in octombrie 1970.Majoritatea acestor autoturisme au fost construite pentru Cupa Gordini, celebra formula de initiere prin care cei  mai reputati piloti francezi, dintre care si Francois Cevert si Alain Prost.Din punct de vedere constructiv, fata de predecesorul sau R8 Gordini, modlul R12 Gordini era total diferit prin organizarea sa generala.El a fost primul model sportiv al regiei, organizat dupa formula totul in fata sau "traction", cum spun francezii. La exterior, R12 Gordini se distingea fata de berlinele obisnuite prin culoarea albastru deschis corespunzatoare modelelor sportive ale regiei si prin cele doua benzi albe de pe partile laterale. Modificarile mai cuprindeau roti speciale din aliaj usor, proiectoare de ceata si o gura de umplere a rezervorului plasata pe aripa spate-stanga.Pe plan mecanic, R12 Gordini era un autoturism cu totul nou, care conserva putine puncte comune cu modelul de serie.Motorul avea o cilindree de 1.565 cmc, cu camera de ardere emisferica asemanatoare celei de la motorul modelului 16 TS. Raportul de comprimare ridicat(10,25:1) plus cele doua carburatoare Weber dublu corp orizontale si axa cu came speciala modificata de Amedee Gordini ridicau puterea motorului la 113CP/6/250 rpm. De asemeni, motorul era prevazut cu radiator de ulei. Cutia de viteze avea 5 trepte, fiind construita in mai multe varinate specifice tipului de circuit pa care alerga.Directia era foarte scurta, modelul R12 Gordini fiind echipat in premiera la Renault cu servodirectie.Aceasta a fost testata si dezvoltata pe acest model, devenind mai tarziu echipament de serie pentru modele R18 si R20.Sistemul de franare a fost adaptat pentru performante ridicate:frane cu discuri ventilate pe fata si frane cu discuri normale pe spate.La interior, caroseria era prevazuta cu un roll-bar de dimensiuni generoase, apt pentru a proteja pilotul in cazul oricarui eveniment nedorit. In 1971 s-au realizat primele modificari, astfel a aparut o priza de aer pe capota motorului si un ventilotor electric cu comanda termostatata in locul vechiului ventilator cu antrenare mecanica. odelul R12 Gordini a constituit un banc de proba pentru solutii tehnice care au fost aplicate ulterior pe modelele de serie ale anilor 80.Pe langa servodirectie si ventiloator electric a mai aparut aprinderea electronica integrala. In anii 70, modelul Renault a inzestrat lotul de raliuri al Romaniei cu astfel de masini, obtinand succese notabile.

un automobil tipic are un motor cu ardere interna si patru roti

Un automobil tipic are un motor cu ardere interna si patru roti, insa au aparut pe piata si masini cu motoare hibride, cu gaz sau electrice. Au fost construite si autovehicule cu trei roti, dar nu sunt prea raspandite din cauza problemelor de stabilitate.

curiozitati despre dacia

Parbrizul si luneta de la Logan sunt facute dupa aceeasi forma de matrita. Doar latimea variaza. Dacia Sport are pe post de luneta un parbriz . Volanul Dacia (cel cu margini din cauciuc, si cu 2 prinderi, alaturate intr-o parte) e copiat dupa Talbot. Oglinzile retrovizoare de la Oltcit (modelul din plastic, fara reglaj interior) sunt fix cele de pe Peugeot 305 (explicabil oarecum). Imediat, corpul mobil al oglinzii a fost preluat si instalat si pe primul model de Dacia 1310, singura modificare de forma e la piesa fixa, aia care se prinde cu sububuri de caroserie. Similar si la oglinzile cu reglaj interior de Dacie, care tot de pe Oltcit sunt preluate. Unele vechi modele de Volvo au motoare de 1.3 foarte similare cu R12/Dacia, luate bineinteles cu licenta. Primul autoturism romanesc postbelic a fost IMS-ul fabricat la Campulung Muscel in fabrica si de catre oamenii IAR Brasov relocati in timpul razboiului Dacia nu e primul producator de autoturisme din Romania. In perioada interbelica, Ford avea o uzina de productie aici. Si Malaxa construise un autovehicul-prototip destul de interesant pentru vremurile alea. Dupa care au venit comunistii si s-a ales prafu. Primele modele de D1300 avea frana de mana nu intre scaune, ci in bord- era mai mult un fel de maner. Unele modele de Dacia 1300 nu aveau spalator automat de parbriz, ci aveau o pompa actionata de picior in stanga pedalei de ambreaj. In Mexic Dacia Logan se numeste Nissan Aprio. Armata Romana era interesata de Modelul Dacia 500 Lastun pentru a-l folosi ca vehicul de transportat trupe pe front. Se gandeau sa-i monteze o mitraliera, si sa profite de marimea redusa a masinii pentru a se strecura printre inamici. In 1982, geamuri electrice erau optiune la modelul de varf Dacia Denem vandut in Anglia, precum si un radio casetofon....

geamul securizat

Este acel gen de sticla folosit in special in constructia de masini. Ideea este sa nu se sparga in bucati mari, care ar putea sa raneasca persoanele aflate in jur. Francezul Edward Benedictus era compozitor, pictor, scriitor si chiar chimist. Intr-o zi, aflandu-se la el acasa, i-a cazut o etajera de pe perete. Desi a facut un zgomot foarte puternic, nu s-a spart. Si-a dat seama ca etajera continea nitrat de celuloza, care actiona ca un adeziv, pastrand bucatile unite. S-a pus pe treaba si a dezvoltat Triplex-ul. Curand, chiar si mastile de gaze din Al Doilea Razboi Mondial erau construite din acest material.

bayerische motoren werke bmw.

Pionieri ai aviatiei, Kerl Rapp si Gustav Otto, au construit fabrica de motoare si avioane în perimetrul Oberwiesenfeld, primul aeroport din München. Aceasta linie de productie urma sa formeze nucleul lui Bayerische Motoren Werke . BMW. Bayerische Flugzeugwerke (BFW) a fost format din Otto Werke. Datorita procesului complex de înfiintare al companiei, în anul 1922, data de 9 martie 1916 a fost declarata retrospectiv, data oficiala a fondarii BMW AG.

startul campionatului mondial de formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950

Startul Campionatului Mondial de Formula 1 s-a dat in ziua de 13 mai 1950 cand la Silverstone s-a organizat Marele Premiu al Marii Britanii pe un circuit improvizat pe un fost aeroport militar folosit in timpul razboiului. Atunci a fost si singura cursa de Formula 1 care a avut loc intr-o zi de sambata, restul avand loc duminica. Motivul a fost faptul ca in acea perioada in Marea Britanie competitiile sportive erau interzise in zilele de duminica. La start s-au prezentat 21 de piloti, singurele echipe de uzina fiind Alfa Romeo, Talbot si Maserati, lipsind Scuderia Ferrari - care a decis sa nu se prezinte la aceasta cursa in semn de protest fata de regulamentul aprobat de FIA, aceasta facandu-si debutul dupa o saptamana, la Monaco - si echipele germane, care au dominat cursele de Mare Premiu in anii '30, interzise pe motive ce tin de al doilea razboi mondial. Cursa a fost terminata de 11 piloti, castigand Giuseppe Farina care a pilotat un Alfa Romeo. De fapt Alfa Romeo a dominat cursa, ocupand la final si locurile doi, trei si patru. Acelasi Farina avea sa castige la finalul sezonului primul titlu mondial pus in joc, in detrimentul lui Juan Manuel Fangio colegul sau de echipa.

Fangio si-a luat revansa in 1951 cand a castigat titlul mondial dupa o dominare categorica, pilotand in continuare pentru Alfa Romeo.

FIA a schimbat regulamentul, permitand masinilor de Formula 2 sa poata lua startul in campionatul de Formula 1. in semn de protest Alfa Romeo care nu avea construite masini de Formula 2, s-a retras din campionat. Ramas fara un contract, Fangio a decis sa se retraga si el, temporar. Fara Alfa Romeo campionatul a fost dominat de Scuderia Ferrari - care dominase campionatul de Formula 2 in 1950 si 1951, primul pilot al scuderiei, Alberto Ascari trecandu-si in cont titlurile mondiale din 1952 si 1953. Atunci Ascari a castigat noua curse consecutive la care a luat startul, record care sta si astazi in picioare, iar Scuderia Ferrari a castigat 14 curse consecutive, un alt record care dainuie si in zilele noastre.

in 1954 FIA a ridicat interdictia de participare a echipelor germane, astfel ca Mercedes Benz si-a facut debutul in campionat in Marele Premiu al Frantei, cooptandu-l in echipa pe Juan Manuel Fangio, liderul din acel moment al campionatului cu Maserati-ul propriu. Dominarea Mercedes Benz a fost la fel de categorica precum dominarea Ferrari din anii precedenti, germanii castigand noua din cele douasprezece curse in care au luat startul.


istorie logo bmw

Creatorii universului BMW se pare ca nu au avut nicio intentie de a intra in domeniul auto. Karl Friedrich Rapp si Gustav Otto au deschis portile a doua fabrici separate de avioane, care, ulterior s-au unit sub numele de Bayerische Motoren Werke AG (Fabrica Bavareza de Motoare). Chiar daca cei doi pionieri ai brandului nu au avut treaba cu masinile, Josef Popp, Max Friz si Camillo Castiglioni au avut roluri insemnate in pozitionarea marcii BMW ca un producator modern de masini. Logo-ul rotund reprezinta elicea unui avion Luftwaffe, creat in fabrica germana. La acea vreme, avioanele erau pictate in culorile regionale si in culorile steagului Bavarez – alb si albastru. Se pare ca pilotii vedeau alternarea culorilor alb si albastru si pe elice, de aici si logo-ul impartit in 4, logo care se pastreaza si in ziua de astazi.

totul despre anvelopa

Privind flancul (partea laterala) oricarei anvelope, se pot observa o serie de coduri alfanumerice ce furnizeaza informatii importante despre caracteristicile tehnice ale acesteia. Sa descifram aceste caracteristici. Dimensiunea anvelopei – de exemplu 195/65R15. Primul numar  reprezinta latimea anvelopei (L) in milimetri(195mm); al doilea numar este valoarea ratei de aspect (aspect ratio in engleza) dintre inaltimea anvelopei si latimea acesteia (H), 65 sugerand ca inaltimea este 65% din latime, adica 126.75 mm. R specifica faptul ca anvelopa are constructie radiala(notatia ZR in loc de R este prezenta pe anvelope cu o constructie ce rezista la viteze de peste 240 km/h). Ultimul numar precizeaza valoarea in inci a diametrului pe care trebuie sa il aiba janta pe care se monteaza anvelopa. La unele anvelope, in fata acestui cod poate fi prezenta notatia P, LT sau T, ce indica tipul autovehicolului pe care se pot monta (P-autoturisme, LT-SUV, Pick Up). Indicele de greutate – indica sarcina maxima pe care o anvelopa o poate prelua in conditii de exploatare.  De exemplu indicele 89 care suporta 580 kg ne spune ca facand un calcul , 4x580kg=2320kg, ne spune care este sarcina maxima suportata de autovehicul in functie de anvelopa. Exemplu de indici:89=580kg, 90=600kg, 91=615kg, 92=630kg, etc. Indicele de viteza(K,L,M,N,P,Q,R,S,T,....V,W,Z) – indica viteza maxima la care anvelopa rezista timp de zece minute fara a fi in pericol de a se autodistruge. Valori:S=180km/h,T=190km/h,H=210km/h,V=240km/h,ZR=peste 240km/h,W=270km/h si Y=300km/h. Prezenta grupului MS, M+S, M/S sau M&S (mud and snow) arata ca anvelopa este una all-season, ce se preteaza atat la folosirea pe zapada, cat si pe noroi. Simbolul severe snow use vine in completarea notatiei M&S si este prezent pe anvelope destinate mersului pe zapada. Spre deosebire de M&S, care este atribuit anvelopelor ce indeplinesc anumite conditii din punct de vedere al profilului, acest simbol este atribuit in urma testarii anvelopelor pe zapada prin proceduri standartizate. Thread wear este un indice relativ ce ia valori de la 60 la 600 si, cu cat valoarea este mai mare, cu atat anvelopa va rezista mai multi kilometri. Indicele traction poate avea urmatoarele valori: AA, A, B, C (AA fiind cel mai bun), calificand performantele de franare pe asfalt umed. Indicele temperature – poate primi drept calificative A, B, C si este o masura a gradului de rezistenta la cresterea de termperatura a anvelopei. Codul DOT (ex. DVLU  2105) – ofera informatii detaliate despre locul unde a fost fabricata anvelopa. Ultimul numar al acestui cod, in exemplul 2105, precizeaza data de fabricatie a anvelopei. Prima parte – 21, arata ca anvelopa a fost fabricata in a 14-a saptamana a anului specificat de a doua parte a codului – 05, adica 2005 . Este importanta cunoasterea acestei date, deoarece, ca o regula generala, o anvelopa nu trebuie folosita dupa 6 ani de la fabricatie, aceasta degradandu-se in timp, indiferent daca este rulata sau noua. Sageata ce indica sensul de rotatie, pentru anvelopele cu profil unidirectional. MAX PRESS – indica presiunea maxima pe care o suporta anvelopa.
MAX LOADED – are aceeasi semnificatie ca si indicele de greutate, doar ca arata direct valoarea in kilograme (este prezent doar pe unele anvelope).
Constructia radiala = a devenit un standard pentru anvelopele destinate autoturismelor (a inlocuit pe cele cu constructie diagonala). Se caracterizeaza prin folosirea de pliuri paralele (impletituri din nylon, poliester, fibra de sticla si mai rar din otel, imbracate in cauciuc), care fac unghi de 90 de grade cu planul de rulare, stabilizarea facandu-se printr-o armatura. Aceste pliuri, cunoscute in mod normal sub denumirea de carcasa, alcatuiesc un perete lateral extrem de flexibil, care permite o amortizare buna a neregularitatilor, dar nu prezinta stabilitate directionala. Aceasta stabilitate este insa asigurata cu ajutorul unor insertii metalice in peretii laterali. Calea de rulare a anvelopei este realizata din mai multe straturi alcatuite din otel, fibra de sticla si textile asezate la unghiuri de aproximativ 20 de grade fata de planul caii de rulare. Acestea ajuta la stabilizarea caii de rulare in timpul virajelor, mentinand o suprafata cat mai mare in contact cu soseaua. Profilul caii de rulare (thread pattern) = desenul sau modelul suprafetei de contact a anvelopei cu asfaltul. Acesta este unul dintre factorii importanti ce determina performantele unei anvelope. Sunt trei profiluri: simetric, asimetric si unidirectional. sursa: http://www.4tuning.ro/

bmw ag a pornit ca un producator de motoare de avion

BMW AG a pornit ca un producator de motoare de avion. Imediat dupa sfarsitul primului razboi mondial, BMW a reusit sa reporneasca productia la scara mica, motoare de avion, dar afacerea nu s-a dovedit a fi profitabila. "Pentru a sustine constructia de motoare de avion, care în sine nu s-a dovedit a fi viabila la acel timp, din cauza nivelului scazut de trafic aerian, compania a pornit dezvoltarea si productia de motociclete in anii care au urmat. In acest scop a fost cumparata de la Gothaer Waggonfabrik AG fabrica de vehicule de la Eisenach” . se scria în raportul de 12 ani mai tarziu, cu ocazia aniversarii a 25 de ani de existenta a companiei, justificand motivele cumpararii acestei fabrici.

dacia 1100 a fost primul model produs de producatorul roman

Dacia 1100 a fost primul model produs de producatorul român de automobile Dacia S.A.. Modelul a fost comercializat între anii 1968 şi 1971 şi a fost un model intermediar pâna la intrarea în productie a modelului 1300. în realitate, Dacia 1100 era un Renault 8. Acesta era o berlina cu tractiune şi motor pe spate. Primul automobil ieşit pe poarta fabricii a fost facut cadou Preşedintelui Republicii Socialiste România de atunci Nicolae Ceauşescu. Conform contractului, Renault furniza toate partile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia sa le asambleze. In 1969 23 august,  aparut prima Dacia 1300, cu expozitie in acelasi timp la Paris si Bucuresti. S-au mai construit 1300L, 1301Super lux, doar pentru "conducerea tarii". 1973 Dacia 1300 Break, 1300F fara scaune in spate, 1300S ambulanta. 1975 Dacia 1302 Pick-Up cu 1500 exemplare cele mai multe catre Algeria.

cum a fost inventata prima masina

Se estimeaza ca aproape 100.000 de oameni au contribuit la crearea automobilului modern. Totul a inceput cu planurile teoretice pentru crearea unui motor pentru automobile. Schitele initiale au fost desenate si concepute de Leonardo da Vinci si Isaac Newton. In 1769, primul vehicul a fost un tractor militar inventat de inginerul francez Nicolas Joseph Cugnot. Cugnot a folosit un motor pe aburi pentru a face vehiculul sa mearga. Acest vehicul era folosit in armata franceza pentru a transporta artileria. Vehiculul trebuia sa se opreasca la fiecare 15 minute. Motorul pe aburi si boilerul erau separate de vehicul, fiind plasate in fata sa. In anul urmator, Cugnot a creat o tricicleta in care incapeau patru oameni. In 1771, Cugnot a izbit vehicului intr-un perete, devenind primul om care facuse accident intr-un vehicul cu motor. Acesta a fost inceputul sfarsitului pentru inventator. Dupa ce unul din patronii lui Cugnot a murit si altul a fost exilat, bugetul pentru experimentul cu vehiculul de strada s-a terminat. sursa: StiriAuto.ro

michael schumacher cel mai bun pilot de formula 1 din toate timpurile.

Michael Schumacher, (nascut la Hurth-Hermuhlheim In Germania pe 3 ianuarie 1969), este un fost pilot de Formula 1. Statistic, prin prisma celor sapte titluri mondiale câstigate, a celor 91 de victorii, 68 de pole position-uri si 76 de cele mai rapide tururi, Michael Schumacher este considerat drept cel mai bun pilot de Formula 1 din toate timpurile.
In 2006, In urma unui sondaj efectuat de FIA, Michael Schumacher a fost votat de catre fanii Formulei 1 drept cel mai popular pilot care a evoluat vreodata In acest sport.
Faptul ca de-a lungul carierei a Incântat privirile spectatorilor si telespectatorilor cu evolutii de senzatie, dar pe de alta parte a fost si implicat Intr-o serie de scandaluri cauzate de pilotajul sau, Michael Schumacher este unul dintre acei oameni pe care ori il iubesti ori il urasti.
Este casatorit cu Corinna si are doi copii, Gina Maria si Mick.

dacia md87

Dacia MD87 a fost un automobil produs in anul 1987 de U.A.P.(Uzina de Automobile Pitesti), fiind un prototip care avea farurile escamontabile.Acest model avea motorul pozitionat central. Caroseria a durat cel mai mult. Sa folosit o caroserie normala de berlina, nu de break. A durat ceva pana s-a pozitionat cum trebuie motorul central, ca erau probleme de centrare a axelor de pe noul sasiu.

michael schumacher nu provine dintr-o familie bogata

Michael Schumacher nu provine dintr-o familie bogata precum marea majoritate a pilotilor de Formula 1. Tatal sau a fost constructor, dar care se ocupa si de circuitul de karting din Kerpen, de aici pasiunea lui Michael pentru curse, iar mama sa a fost muncitoare Intr-o cantina. De aceea doar talentul l-a dus In Formula 1, trecand prin karting, Formula Koening, Formula Ford, Formula 3 si Campionatul Mondial de Sport Prototip. Marea sa sansa s-a numit Willi Weber, actualul sau manager, care l-a acceptat pe Michael In echipa sa de Formula 3 In schimbul numirii sale ca manager pentru o durata foarte lunga de timp, Weber fiind constient de talentul lui Michael.
Pana sa ajunga In Formula 3 In echipa lui Willi Weber, Michael a castigat campionatul german de karting la juniori in 1984 si 1985 si la seniori in 1987. In 1985 a fost vicecampion mondial de karting, iar In 1987 a fost campion european.
In 1988 a participat in Formula Koening, castigand titlul national In Germania, si In Formula Ford, unde a fost vicecampion european. Un an mai tarziu a promovat in Formula 3, seria germana, unde a ocupat la final locul al treilea, castigand campionatul un an mai tarziu.
Desi pasul urmatoar ar fi trebuit sa fie Formula 3000, Willi Weber decide sa Il trimita pe Michael In Campionatul Mondial de Sport Prototip, mai exact In echipa lui Peter Sauber, astfel ca Schumacher este luat sub aripa protectoare a constructorului german de automobile Mercedes Benz, care finanta atunci echipa lui Sauber si se pregatea sa debuteze In Formula 1.
Cei doi ani petrecuti In Sport Prototip nu au fost extrem de buni din punct de vedere al performantelor, totusi talentul pe care Il arata Michael era evident, fiind apreciat de toata lumea drept cel mai bun pilot al generatiei sale.

primul automobil al marcii volvo

Primul automobil al marcii Volvo a iesit din fabrica la data de 14 aprilie 1927. Acesta purta denumirea OV4 (Oppen Vagon 4) dispunea de o caroserie deschisa cu 4 locuri si motorizare cu 4 cilindri avand capacitatea de 1.9L. Volvo OV4 a fost primul autoturism Suedez de serie si a fost produs in 302 exemplare.

primul automobil 16 mai 1862

Sunt foarte multi inventatori care si-au atribuit de titlul de " creator al primului autovehicul" se pare insa ca primul automobil a fost creat de un belgian care desi a creat un vehicul cu motor cu combustie interna nu si-a cerut patentul pentru inventia sa nemultumit de performantele creatiei sale. Jean Joseph Etienne Lenoir este numele in ventatorului care in 1859 a creat un motor cu combustie interna cu 1 cilindru in doi timpi. Propulsorul era alimentat cu gaz de lampa folosit la iluminatul stradal, dar avea aprindere prin scânteie de la bujii. Motorul era diferit de restul inventiilor de pâna atunci pentru ca nu avea o compresie a amestecului fiind foarte silentios la acea vreme dar ineficient. Lenoir avea sa se convinga asta atunci când si-a montat creatia pe platforma unei carute cu trei roti pe data de 16 Mai 1862. Desi intre timp isi imbunatatise motorul acesta dezvolta doar 1,5 CP. In 1863 a incercat sa faca o calatorie intre Paris si Joiville-le-Point, reusind sa atinga impresionanta viteza de…9 km/h. Ulterior motorul sau s-a dovedit util pentru presele tipografice, pompele de irigat si alte unelte.

firma renault isi are inceputurile in anul 1899

Firma Renault isi are inceputurile in anul 1899, descrisa de Louis Renault, impreuna cu cei trei frati ai sai. Renault a scos pe piata primele automobile de constructie proprie in anul 1902. Uzinele Fiat si-au deschis portile in anul 1899, urmate de Mercedes, in anul 1900. In 1896 a luat nastere societatea "English Daimler Company", iar in 1898 a realizat primul automobil de constructie proprie. Tot in Anglia, in aceasta perioada au aparut marci precum Lachester, Tonicroft, Napier, etc. Firma Mercedes a construit modelul Mercedes 1901, consierat stramosul automobilului modern. Un aport important la construirea automobilelor si l-a adus Wilhelm Maybach, care realizeaza primul radiator tip fagure, folosit de modelul Mercedes 1901. In plus, el i-a ridicat capacitatea la 5,3 l si puterea de 35 CP. Istorie automobil. Primul automobil al firmei Rolls Royce - a aparut in anul 1903. In anul 1908, apare in Europa automobilul Ford T, primul automobil produs in milioane de exemplare. El era atat de imbunatatit, incat a rezistat 19 ani, iar un adevarat avantaj reprezinta greutatea sa foarte mica, de numai 600 Kg. De-a lungul timpului, Fordul T s-a perfectionat, aparand in mai multe variante: Ford 1920, Ford Tourer 1927. Odata cu primul razboi mondial, automobilul si-a evidentiat calitatile nebanuite pana atunci, dovedindu-se a fi un adevarat atu al armatelor care l-au folosit. In perioada postbelica, setea de a depasi, setea de lux bazata pe averile acumulate din mizeria razboiului, combinata cu fenomenul psihic al trairii vertiginoase si intense, au facut ca firmele constructoare europene Voisire Delage, Farman, Hotch Kiss, Panhard Bugatti, Fiat, Minerva, Elizalde, sa produca masini luxoase, dotate cu motoare de 6 si 8 cilindrii la preturi ridicate.